Od października 2008 do lipca 2009 szkoły podstawowe z terenu
gminy Błażowa realizowały projekt „Przez aktywność do sukcesu”. W zajęciach
pozalekcyjnych uczestniczyło łączenie 110 uczniów w wieku od 9-12 lat. Cele
projektu, tj. rozwijanie kluczowych kompetencji społecznych, przedsiębiorczości
i inicjatywy, poszerzanie wiedzy przyrodniczej, rozwój umiejętności społecznych
oraz informatycznych realizowane były poprzez cztery główne rodzaje warsztatów:
- przyrodnicze (październik - lipiec),
- przedsiębiorczość (listopad -
luty),
- edukację interpersonalną (grudzień - marzec)
- edukację
medialną (styczeń - kwiecień).
Warsztaty przyrodnicze „Akademia małych odkrywców” miały charakter ćwiczeń laboratoryjnych i zajęć terenowych, podczas których zrealizowano wybrane elementy programu edukacyjnego „Bocian”, opracowanego przez PTPP „Pro Natura”. Uczniowie zebrali informacje o stanie bociana białego na terenie gminy Błażowa. Realizowali również opracowany przez nauczycieli program „Od zioła do apteki natury”, którego celem było rozpoznawanie roślin leczniczych z terenów czystych ekologicznie i stworzenie zielników oraz „apteczki natury”. Ponadto prowadzone były badania związane z określeniem czystości otaczającego środowiska. Uczniowie określali także naturalne zasoby gminy Błażowa. Przy pomocy zakupionych aparatów fotograficznych i kamer dokumentowano ciekawe obiekty przyrodnicze i turystyczne.
Kolejne warsztaty pod nazwą „Akademia młodych liderów” dotyczyły przedsiębiorczości. Podczas zajęć zrealizowano zagadnienia zaczerpnięte z programów edukacyjnych „Od grosika do złotówki” i „Ekonomia na co dzień, czyli decyduj o sobie”. Uczniowie nabywali między innymi umiejętności planowania zadań, podejmowania decyzji, gospodarowania czasem i pieniędzmi, wykorzystania Internetu jako narzędzia do pozyskiwania informacji na temat przedsiębiorczości. Poznali zasady promocji produktów regionalnych, prowadzenia własnych przedsiębiorstw na bazie gospodarstw agroturystycznych.
W ramach warsztatów „Szkolna akademia promocji część 1” uczniowie podnosili swoje umiejętności dotyczące komunikacji interpersonalnej (werbalnej i niewerbalnej). Odkrywali i prezentowali własne predyspozycje, mocne i słabe strony. Poznawali także zagadnienia z zakresu języka reklamy, sztuki dyskusji i negocjacji, autoprezentacji i wywiadu.
Na zajęciach warsztatowych dotyczących edukacji medialnej „Szkolna akademia promocji część 2” uczniowie zdobyli dodatkowe wiadomości dotyczące mediów, ich roli w pozyskiwaniu aktualnych informacji o otaczającym świecie, wpływu na rozwój społeczny, gospodarczy i kulturalny regionu. Podczas spotkania z dziennikarzami gazety „Nowiny” dowiedzieli się czym jest „Regiopedia” i w jaki sposób można umieścić w niej materiały informacyjne i promocyjne dotyczące naszego regionu. Ponadto nabywali umiejętności wykorzystywania środków audiowizualnych do dokumentowania przeprowadzanych podczas zajęć wywiadów, autoprezentacji, nagrywania krótkich filmów promocyjnych i reklam. Dużym zainteresowaniem uczniów cieszyły się m.in. zajęcia poświęcone tajemnicom szklanego ekranu. Prowadziła je w większości szkół znana dziennikarka TV Rzeszów pani Barbara Pawlak. Dopełnieniem programu poszczególnych warsztatów były wyjazdy edukacyjne.
Zgromadzone materiały i umiejętności zdobyte podczas realizacji projektu posłużyły do opracowania szkolnego przewodnika przyrodniczo-turystycznego „Błażowa i okolice”, wydanego zarówno w wersji papierowej jak i elektronicznej. Zakupione do realizacji projektu pomoce: mikroskopy, kamery, aparaty fotograficzne i dyktafony przekazane zostaną szkołom uczestniczącym w projekcie. Uczniowie otrzymali natomiast zestaw książek i materiałów pomocniczych wykorzystywanych podczas zajęć.
Koordynator projektu
Beata Więcławska-Pękala
Materiały dydaktyczne opracowane w ramach projektu:
- "Akademia Młodych Liderów" - program edukacyjny z zakresu przedsiębiorczości (doc)
- "Od zioła do apteki natury" - program edukacyjny z zakresu przyrody w ramach "Akademii Małych Odkrywców" (doc)
- "Szkolna Akademia Promocji" - program warsztatów w zakresie edukacji medialnej (doc)
- "Internet jako źródło informacji i narzędzie promocji. Reklama mojej szkoły (miejscowości) w Internecie - konspekt zajęć z zakresu edukacji medialnej (doc)
- "Jak oswoić mikrofon"- scenariusz zajęć z zakresu edukacji medialnej (doc)
- "Oceniamy wartość programów telewizyjnych"- scenariusz zajęć z zakresu edukacji medialnej (doc),
- "Tajemnice szklanego ekranu - praca dziennikarza telewizyjnego"- scenariusz zajęć z zakresu edukacji medialnej (doc)
- "Prasa źródłem wiedzy"- scenariusz zajęć z zakresu edukacji medialnej (doc)
- "Kultura żywego słowa"- scenariusz zajęć z zakresu edukacji medialnej (doc)
- "O sztuce tworzenia wywiadu"- scenariusz zajęć z zakresu edukacji medialnej (doc)
- "Reklama telewizyjna"- konspekt zajęć z zakresu edukacji interpersonalnej (doc)
- "Jak negocjować"- scenariusz zajęć z zakresu edukacji interpersonalnej (doc)
- Autoprezentacja- scenariusz do zajęć z edukacji interpersonalnej (doc)
- Autoprezentacja- prezentacja do zajęć z edukacji interpersonalnej (ppt)
Szkolny przewodnik przyrodniczo-turystyczny "Błażowa i okolice"(ppt)
Wywiady przeprowadzone podczas warsztatów z edukaji interpersonalnej
- Wywiad z Panem Michałem Rabczakiem
- Wywiad z Panem Sebastianem Ślęczką
- Wywiad z Panem Andrzejem Szulem
- Wywiad z Panem Tadeuszem Makarą
- Wywiad z Panią Wiesławą Rybką
- Wywiad z Panem Markiem Kruczkiem